,,Meni samom učenje o snovima je bilo siguran oslonac u najtežim trenucima kada su nerazjašnjene činjenice u vezi neuroza mutile moj još neuvežbani sud.” Frojd
Frojd je rehabilitovao snove i vratio im je ugled. Sada ću ti objasniti zašto je gorepomenuti citat važan. Značajan je za tebe, jer biraš snove da dođeš do rešenja sopstvenog problema, prepreke, kočnice ili tražiš samo povrdu. Naime, Frojd kaže da je za neki neurotski simptom bilo potrebno mnogo vremena kako bi on isplivao na površinu. Tako bi on radio sa svojim klijentima dugo i naporno, a nekad sa onim osećajem da nema dalje i da se ne može pomoći. Međutim, onda shvata da naporom od samo nekoliko sati uspeva da otkrije putem snova ono što je mesecima otkrivao kroz psihoanalizu.
Ovo je samo potvrda koliko je analiza snova efikasna i koliko skraćuje put tumaranja i iščekivanja da saznaš nešto, a možda se to nikada ni ne osvesti. Kao što sam već navela, Frojd je nesvesno gledao samo sa tačke individualnog nesvesnog. To se odnosi na individualna iskustva, jer ono što doživimo, po Frojdu, može preći delom i u nesvesno i tako dobijamo prerađeni sadržaj kroz snove. Frojd je sasvim slučajno došao do metode ,,slobodne asocijacije” (o tome ću kasnije pisati). Ona se odnosi na puštanje snevača da kaže šta god mu padne na pamet u vezi sa delom iz sna.
Frojd polazi od činjenice da mi ne možemo da razumemo tuđ san ako nam ta osoba nije rada dati asocijacije na delove sna. Što je apsolutno tačno! Postoje arhetipski simboli, kada slobodne asocijacije nisu neophodne, ali nisu svi snovi arhetipski, naprotiv, većina nije.
Šta učimo od Frojda, osim ,,slobodnih asocijacija”?
1.Nikada nemoj pretpostavljati šta san znači, jer san nije ono što se čini, nego ima preneseno značenje, odnosno latentni sadržaj (skriven, ne očigledan). Primer: ako sanjam mamu, može biti često da to apsolutno nema veze sa njom.
2.Kada dajemo asocijacije na neki deo sna, nikada ne objašnjavamo sebi niti analitičaru zašto je baš ta asocijacija. Recimo, ja te pitam koja ti je asocijacija na kafu, ti kažeš papir, ja te ne pitam zašto, jer meni to ne zvuči logično.
3.Ne forsiramo nikada nesvesni sadržaj, sačekamo da izbije dok radimo na snu. Nije nikakav problem vratiti se na neki deo.
Konkretan primer:
Sanjam da sam otkrila gde se nalazi osuđenik, koji je pobegao iz zatvora. Dečko i ja ga hapsimo i smeštamo ga u zatvor.
San po sebi ništa ne znači bez asocijacija koje je dala senvačica. Prvo, ona kaže da je asocijacija na osuđenika njen otac. Zašto? Jer je njen otac bio toliko autoritativan da joj je uskratio mnoge stvari koje su kasnije uticale na sve segmente njenog života. U ovom snu se vidi da je taj problem prevaziđen, jer ne samo da ga hapse, već dobija i podršku muškog principa, svog muškarca.
Iz ove analize možeš videti ono što Frojd zagovara, a i ono što ja praktikujem. San ne posmatramo odmah kao celinu, već da ga ,,rasparčamo”, ne bismo uspeli da ispitamo sve simbole.
Ono na šta ću ti u praktičnom delu skrenuti pažnju jeste da se uvek postavi pitanje šta se događalo prethodnih nekoliko dana. To pomaže da vidimo koliko je neki događaj uticao na snevani sadržaj. Konkretno kod ovog primera, moglo je da se desi da snevačica gleda neki film sa kriminalcima, osuđenicima, zatvorom itd. i da to utiče na san. Onda sigurno ne bi asocijacija bila otac, niti bismo došli do odgovora. Ali ona je pre analize tvrdila da nije ništa slično ni čula ni gledala i zato kada je rekla da je to otac, bilo je jasno da njeno nesvesno uzima osuđenika da prikaže oca, a ne zato što je gledala neki film.
Ja uvek pitam klijenta šta je ostavilo najjači utisak u snu, koji je to osećaj dominirao, da bismo uhvatili jezgro sna. Nakon toga asocijacije bacaju svetlo na samo značenje sna i popunjavaju praznine i najzad mi uviđamo povezanost sa realnim životom. Tako se gubi ono pitanje: Šta bi osuđenik bio u snu, zašto moj dečko predstavlja deo sna?
Daću ti jedan Frojdov san i njegovo tumačenje, da vidiš kako je on to radio:
,,Neko društvo, Sto ili Table d’ hotel… Jede se spanać. Gospođa E.L. sedi pored mene, okreće se sasvim prema meni i prijateljski mi stavlja rukuna koleno. Ja se branim i sklanjam njenu ruku. Ona zatim kaže:,, Uvek ste imali tako lepe oči.” Zatim vidim nešto nejasno, kao što su dva oka, kako nekakav crtež ili konturu jednog stakla naočara.”
Frojd kaže da je gospođa E.L. osoba sa kojom je negovao prijateljske odnose, nikada nije želeo da bude sa njom, niti ona sa njim. Dugo ju nije video. Nije ništa novo čuo o njoj.
Frojd je rastavio svoj san, kako i ja uvek radim sa svojim klinetima i krenuo u razumevanje:
Društvo, Sto ili Table d’ hotel ga asocira na jedan događaj kada je išao kolima kući. Ta kola imaju taksimetar i u trenutku kada je seo, taksimetar je već otkucao neku brojku, na šta se Frojd našalio kako nije pošteno ni seo, već košta nekoliko novčića. (Danas to nije čudno, jer znamo da postoji startna cena, tada, verovatno ne tako uobičajeno). Tada se Frojd osećao škrtim, jer se plašio da ne bude oštećen. E.L. ga asocira na njegovu ženu, jer se Frojdova žena tako ponašala onda kada ju je zaprosio. Bilo je zadirkivanja ispod stola i baš mu se taj osećaj vratio. Kako se sad ovo trefi i zašto gospođa E.L? Pa, Frojd je njenom ocu bio dužan.
Momenat kada mu E.L. govori da ima lepe oči sigurno ne pali lampicu iznad glave tako lako, ali evo ja ću ti sada objasniti kako je Frojd do razumeo. Kako se kaže kada nešto dobiješ za dž? Dobio ili nije dobio na lepe oči. E.L. mu govori da ima lepe oči, odnosno da njemu ljudi sve čine iz ljubavi. Međutim, istina je sasvim suprotna. Skupo je platio šta god da su mu ljudi činili. Frojd kaže:,, U stvari, prijatelj kod kojeg smo juče bili u gostima me je često činio svojim dužnikom. Tek nedavno sam priliku za to da mu se odužim propustio. On ima jedan jedini poklon od mene, jednu antičku pliticu, na kojoj su svuda unaokolo naslikane oči. On je inače očni lekar. Ja sam se te iste večeri raspitivao o jednoj pacijentkinji kojoj sam bio preporučio da ode u njegovu ordinaciju da joj odredi naočare.”
Zašto spanać?
Na spanać ga asocira jedno od dece (Frojdove), koje ne voli da ga jede. Stalno odbija. Ko je dete iz sna? Frojd sam, jer je i on imao odvratnost prema spanaću. Ovde Frojd staje i ne želi da otkriva odvratnost iz svog života, jer je suviše intimna, a da to imamo, mogli bismo da povežemo smisao celog sna. Ostaje da maštamo…
Zašto sam ti dala baš ovaj san?
Da vidiš kako se sve mora ,,rasparčati”. Da vidiš princip rada kada se asocijacije odnose na individualno nesvesno, kako se rade asocijacije i kako se plete priča sna.
Sviđa ti se moj sadržaj? Klikni i pročitaj i moj prethodni blog .